Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری روسی تاس اعلام کرد «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهور روسیه قانونی که پیش نویس آن در سال ۲۰۱۸ ارائه شده و به منظور گسترش روابط تجاری ایران و کشور‌های منطقه اوراسیا است را تصویب کرده است.

براساس این گزارش ایران و این اتحادیه تجاری از این پس می‌توانند منطقه آزاد تجاری ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون در ۱۴ مارس ۲۰۲۲ در تهران نیز تصویب شده بود و شرایط واردات ترجیحی برای فهرستی از کالا‌ها را فراهم می‌کند.

شایان ذکر است توافق موقت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران منتهی به تشکیل منطقه آزاد تجاری در ۱۷ مه ۲۰۱۸ برای مدت سه سال امضا و در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ لازم‌الاجرا شد. در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱، شورای عالی اقتصادی اوراسیا تمدید توافقنامه تجارت آزاد کامل را برای سه سال دیگر تصویب کرد.

در اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشور‌های بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، ارمنستان عضویت دارند. در نشست‌های این مجمع درباره مسایلی از جمله گردشگری، انرژی، همکاری‌های مالی، اقتصادی و آموزشی بحث و تبادل نظر می‌شود. ایران نیز در بعضی از نشست‌های آن حضور دارد.

شهر «شی آن» مرکز استان شا آن شی (Shaanxi) در شمال غرب چین محل دائمی مجمع اقتصادی اوراسیا است که نخستین بار در نوامبر ۲۰۰۵ میزبان این اجلاس بود.

از اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشور‌های مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشور‌های عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

منطقه آسیای میانه و شرق اروپا به دلیل رقابت قدرت‌های جهانی، وجود نفت و گاز و مسیر‌های تجاری و انرژی منطقه‌ای ویژه از لحاظ ژئوپولوتیکی، ژئواستراتژیکی و ژئواکونومیکی است که این سه خصیصه را شاید نتوان همزمان در هیچ جای دنیا مشاهده کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر منطقه آزاد اوراسیا اخبار صنعت، معدن و تجارت اخبار مرتبط برگزاری جلسه مجمع عمومی انجمن مدیران پیشگام ذوب آهن اصفهان ۱۴۰۱/۴/۲۴ برنامه گسترده‌ای برای افزایش اکتشاف و استخراج مس داریم ۱۴۰۱/۴/۲۳ از جام‌جم تا سمیه؛ قالیباف منتقد چرا سخنگوی صنعت شد؟ ۱۴۰۱/۴/۲۳ برگزاری جلسه مجمع عمومی انجمن مدیران پیشگام ذوب آهن اصفهان ۱۴۰۱/۴/۲۳ مهلت ثبت نام در رویداد انتخاب صادرکنندگان نمونه تا ۵ مرداد ۱۴۰۱/۴/۲۳ هرچه کالا لوکس تر باشد برای قطری ها قابل پذیرش تر است ۱۴۰۱/۴/۲۲ آخرین ویدیو ها تصاویری رعب انگیز از مورچه ملکه غول پیکر + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ۱۰:۵۹ میوه هایی که برای جلوگیری از کم خونی مفید است + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ۱۰:۱۳ تصادف شدید کامیون با خودرو در تقاطع + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ۰۹:۴۱ آموزش تهیه آش کشک و سیرابی + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ۰۹:۰۲ سانسور اسم وریا در مسابقه برنامه خندوانه! + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۴ ۰۸:۵۴ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۴:۳۷ پوتین قانون ایجاد منطقه آزادی بین «ایران و اتحادیه اوراسیا» را امضا کرد ۱۴:۲۲ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۱/۴/۲۴) ۱۳:۴۶ روح الله مفیدی بازیگر پیشکسوت درگذشت ۱۳:۳۰ افزایش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره، باعث نابودی بازار کریپتو می شود؟ ۱۳:۲۶ ۲ انتقال خبرساز در انتظار استقلال ۱۳:۲۰ با این گیاهان دیابت را درمان کنید ۱۳:۱۷ واکسن کرونا خطر سکته مغزی را کاهش می دهد ۱۲:۵۵ قیمت طلا کاهش می یابد ۱۲:۵۰ ارزش یورو نسبت به دلار کاهش یافت ۱۲:۴۷ مرحله دوم قرعه کشی یکپارچه خودرو، شنبه، ۲۵ تیر۱۴۰۱ ۱۲:۴۰ دانشگاه ها با افزایش کرونا تعطیل نخواهند شد ۱۲:۳۴ با تغییر کاربری‌ اراضی کشاورزی با جدیت برخورد می شود ۱۱:۵۱ با بادمجان غذا چی بپزم که گوشت و مرغ نخواد ۱۱:۳۴ هزینه وصول مالیات در ایران چهار برابر میانگین جهانی است ۱۱:۲۹ دست رد رونالدو به پیشنهاد گینسی شاهزادگان سعودی‌ ۱۱:۲۰ ایران: تا وقتی دولت جعلی «اسرائیل» ایستگاه اول سفر روسای جمهور آمریکاست، منطقه به آرامش نخواهد رسید ۱۱:۱۳ عملکرد موفق شرکت نفت ایرانول مورد تقدیر قرار گرفت ۱۱:۱۰ ریسک های اصلی بورس کدامند؟ / شاخص کل، واقعیت بازار را منعکس نمی کند ۱۱:۰۳ اکثر بی حجاب ها لقمه حساب و کتاب شده ندارند / صحبت های من در نماز جمعه تحریف شد، روی سخنم بی حجاب ها بودند ۱۱:۰۱ به حساب جنگ روانی، توهم و خواب آلودگی مسبوق به سابقه آمریکا و اسرائیل می گذاریم ۱۰:۵۹ تصاویری رعب انگیز از مورچه ملکه غول پیکر + فیلم ۱۰:۵۵ اگر ۶ ماه از تزریق واکسن کرونا گذشته، باید دوز یادآور بزنید ۱۰:۳۹ کشف فسیل عجیب ۱۶۰میلیون ساله! + عکس ۱۰:۳۶ جاده چالوس ترافیک است؟ ۱۰:۳۱ موکاپات چیه و چطور باهاش قهوه درست می کنن؟ ۱۰:۲۵ آپارتمان های ۱۲۰ متری‌ مرکز تهران چند؟ ۱۰:۲۲ اگر کلسترول خونتان بالاست بخوانید ۱۰:۱۳ میوه هایی که برای جلوگیری از کم خونی مفید است + فیلم ۱۰:۱۱ ورزش در تعطیلات آخر هفته شما را از مرگ زود هنگام ایمن می کند ۱۰:۰۰ برگزاری جلسه مجمع عمومی انجمن مدیران پیشگام ذوب آهن اصفهان ۰۹:۴۴ داروی خوراکی که باعث درمان سرطان می شود ۰۹:۱۸ علائم اختلال انفجاری متناوب چیست؟ ۰۹:۱۱ تداوم گرد و خاک و وزش باد در بیشتر مناطق کشور ۰۹:۰۷ واکسیناسیون عمومی آبله میمون در جهان مطرح نیست ۰۹:۰۴ ۲۶ سهمیه کنکور باز طراحی می شوند ۰۹:۰۲ آموزش تهیه آش کشک و سیرابی + فیلم ۰۸:۵۴ سانسور اسم وریا در مسابقه برنامه خندوانه! + فیلم ۰۸:۳۹ بروز یک بیماری مرموز کشنده جدید در آفریقا ۰۸:۳۱ وارد موج هفتم کرونا شده ایم ۰۸:۲۶ اینستاگرام پولی می شود ۰۸:۲۴ ساخت ماهی رباتیک پلاستیک خوار برای پاکسازی اقیانوس‌های آلوده جهان ۰۸:۲۱ ثبت نام فروش فوری سایپا از شنبه ۲۵ تیر ماه + جزییات ۰۷:۳۰ قیمت تور هوایی مشهد ویژه عید غدیر + جدول قیمت ۰۱:۰۶ تست خودشناسی؛ کارتی که به شما پیام خوشبختی می دهد ۰۰:۴۳ فال ابجد روزانه امروز جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ ۰۰:۱۶ تصویری زیبا از ماه ۰۰:۱۰ کاردار سوئد در تهران احضار شد ۰۰:۰۷ عراقچی: نگرانم خداوند در آن دنیا خانم بابایی را مقابل ما قرار دهد و سوالات سختی بپرسد، چگونه پاسخ دهیم؟ ۰۰:۰۴ ستاره‌ای که از رونالدو و مسی پولدارتر است! ۰۰:۰۰ نایب رییس ایرانی AFC سلب صلاحیت می شود؟ اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: منطقه آزاد اوراسیا اخبار صنعت معدن و تجارت اقتصادی اوراسیا منطقه آزاد ۱۴۰۱ ۴ ۲۳

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۴۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین تصویر از وضعیت اسفناک تئاتر شهر + عکس

 حال‌وهوای این روز‌های تئاتر رسمی، دست‌کم در تهران، با تئاتری که برای اجرا مسیر اخذ مجوز از اداره‌کل هنر‌های نمایشی را طی نمی‌کند، متفاوت است.

اداره‌کلی که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه نخست خبر خداحافظی مدیرکل آن، کاظم نظری پس از حدود دوسال و دوماه -از ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۰ تاکنون- با کارکنان واحد‌های گوناگونش دهان‌به‌دهان چرخید و بعد هم بی‌آن‌که دلیلی برایش ذکر شود از سوی نظری تایید شد تا تئاتر رسمی، چه دولتی، چه خصوصی که از شهریورماه ۱۴۰۱ بیش‌ازپیش دچار شکاف با تئاتر غیررسمی شده است، چشم‌انتظار بماند و ببیند که متولیان دولتی این هنر چه چشم‌اندازی از آینده در ذهن دارند و تحقق این چشم‌انداز را به کدام مدیر می‌سپارند تا در مقام مدیرکلی هنر‌های نمایشی بنشیند.

سمتی که به حمید نیلی با سابقه حضور در مقام مدیرعاملی تماشاخانه ایران‌شهر، مدیرعاملی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، مدیرعاملی انجمن هنر‌های نمایشی ایران و... سپرده شد تا پس از طا‌ها عبدخدایی، علی منتظری، مهدی مسعودشاهی، رحیم تجلی‌برزگر، حسین سلیمی، مجید شریف‌خدایی، خسرو نشان، حسین پارسایی، حسین مسافرآستانه، قادر آشنا (دو دوره)، حسین طاهری، مهدی شفیعی، شهرام کرمی و کاظم نظری، پانزدهمین «مرد»‌ی باشد که بر صندلی مدیرکلی هنر‌های نمایشی تکیه می‌زند.

از یاد نبردن غایبان  

سازوکار رایج در اداره‌کل هنر‌های نمایشی و «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش» آن به‌عنوان مرجع صادرکننده پروانه اجرا از شهریورماه ۱۴۰۱ به‌این‌سو بیش‌ازپیش دچار تفاوتی معنادار با روندی شد که گروه‌های نمایشی طی آن نیازی به حضور در هزارتوی اخذ مجوز نمی‌بینند، در مکان‌هایی غیررسمی روی صحنه می‌روند و اجرا‌های آلترناتیوی را شکل می‌دهند که می‌تواند گزینه‌ای برای اطلاع از آن‌چه روی صحنه‌های رسمی نیست، باشد. در این میان به رغم اجرا‌هایی که هر شب در سالن‌های رسمی شهر تهران، از مجموعه تئاتر شهر تا تالار وحدت و از تماشاخانه ایرانشهر تا تالار مولوی، همچنین خیل پرشمار سالن‌های خصوصی روی صحنه می‌روند، هستند بی‌شمار نویسندگان و کارگردانانی که بازگشت از راه آمده را غیرممکن می‌دانند و تکرار دوباره سازوکار پیشین برای حضور روی صحنه را محال.

وضعیتی که اگر تئاتر شهر را به‌عنوان نماد تئاتر دولتی در نظر بگیریم از نام‌هایی که از بازه زمانی شهریورماه ۱۴۰۱ به‌این‌سو در آن روی صحنه رفته‌اند، پیداست. نام‌هایی گردآمده حول ایده محوری «لزوم روشن ماندن چراغ تئاتر»  که بخش بزرگی از آن‌ها را «ناشناخته ها» و بخش دیگر را «نزدیکان به نظام سیاسی» شکل داده و همچنان به پیش می‌روند.

آن‌چه از صحبت‌های پیوستگان به جریان تئاتر غیررسمی، همچنین غایبان برمی‌آید این است که ما در تئاترمان هیچ‌گاه نهادی مستقل و مشخص نداشته‌ایم که در مواقع اضطرار ازجمله پس از اتفاقات شهریورماه ۱۴۰۱ یا پیش‌ازآن در آبان‌ماه ۱۳۹۸ یا دی‌ماه ۱۳۹۶، اهالی تئاتر را گرد هم بیاورد و موجب ایجاد اجماعی در میان‌شان شود.

پس می‌توان بخشی از چندپارگی موجود را محصول نبود چنین نهادی و به‌تبع‌آن همواره شخص‌محور بودن و تصمیم‌گیری‌های فردمحور دانست؛ اتفاقی که درحال‌حاضر نیز رخ داده است و هر کس به‌صورت شخصی تصمیم می‌گیرد که در این شرایط چه کند. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد تا وقتی تصمیمات به‌صورت فردی گرفته می‌شوند، نمی‌توان تصویر روشنی از آینده تئاتر در ایران به دست داد.

پیوستگان به جریان تئاتر غیررسمی، همچنین غایبان معتقدند شاید بزرگترین چالشی که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون با آن مواجه‌اند، تصمیم‌گیری اخلاقی در قبال مفهوم زنانگی به نمایندگی از قلمرو‌های به حاشیه رانده‌شده باشد. مسئله‌ای که تا پیش از این اتفاقات، کمتر به آن اندیشیده می‌شد و ساده‌ترینش این‌که چرا باید برخلاف بخشی از واقعیت‌های موجود در جامعه، همچنان براساس موازین موردنظر «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش»، روی صحنه رفت؟

اگر کارگردانان تئاتر ایران همچنان به این شیوه ادامه دهند ـ شیوه‌ای که منجر به نادیده‌انگاشتن خواسته بخشی از جامعه می‌شود؛ جامعه‌ای که بازیگرانِ اجرای آنها نیز ممکن است جزئی از آن باشند.

درواقع با مسئله‌ای اخلاقی مواجه‌اند. مسئله‌ای که در این‌جا مطرح می‌شود نه هنر است، نه تئاتر و نه روی صحنه رفتن یا نرفتن؛ بلکه انتخابی است که در مواجهه با این چالش اخلاقی انجام می‌دهند و دست‌کم به چهار گروه تقسیم‌شان می‌کند؛ عده‌ای که ترجیح دادند با این تصور که به‌رغم گذر از مجرای «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش» برای اجرا، می‌توانند آن‌چه را که می‌خواهند، بگویند و به روال سابق به اجرا می‌پردازند.

عده‌ای دیگر که انتخاب‌شان غیاب است و نکته مورد اشاره‌شان این‌که، غیاب کارکرد خواهد داشت اگر به چشم بیاید. همچون دیوارنوشته‌ای که با رنگی پوشانده شده است، اما رنگ، بیش از پوشانندگی، به آن‌چه پنهان کرده ارجاع‌مان می‌دهد. دراین‌میان کسانی هم هستند که چنان‌چه اشاره شد انتخاب دیگری دارند؛ نه اجرا با مجوز شورای ارزشیابی و نظارت و نه غیاب. انتخاب آنها اجرای غیررسمی است.

هرچند این انتخاب علاوه بر اینکه در معرض احتمال برخورد قرارشان می‌دهد، خواه‌ناخواه دایره مخاطبان‌شان را هم محدود می‌کند. مهاجرت و وانهادن همه آن‌چه در طول سالیان متمادی ساخته شده بود و ساختن از نو در کشوری دیگر هم انتخاب گروه دیگر را شکل داده است.  

مسئله‌ای از دیروز تا امروز

چالش اخلاقی شکل‌گرفته و انتخاب‌های رخ‌داده را در شرایط کنونی درنهایت می‌توان این‌طور تفسیر کرد که در تمام این سال‌ها  ـ چه پیش از انقلاب، چه پس از آن ـ زنانی بوده‌اند که برای تحقق حقوق اولیه خود در جامعه‌ای که چه بپذیریم و چه نپذیریم، تمایلات مردسالارانه آن قابل کتمان نیست، ایستادگی کرده‌اند. این ایستادگی در بسیاری از موارد موجب ایجاد خطرات و محدودیت‌هایی هم برای آنها شده است و اتفاقات سال ۱۴۰۱ نیز یکی از بزنگاه‌های تجلی این مسئله بود؛ آن‌جایی که بخشی از زنان به‌رغم همه فشار‌های یک جامعه مردسالار و با وجود پیش‌بینی تبعات بیان مطالبات‌شان، پرسشی را پیش روی جامعه ازجمله اهالی تئاتر قرار دادند.

پرسشی از این قرار که تئاتر کِی و کجا قرار است کنار این مطالبات بایستد؟ آیا قرار است همچنان با چشمانی بسته با این ایستادگی تاریخی مواجه شود و به روال سابق ادامه دهد؟ یا می‌تواند سرانجام جایی برای خود در دل جامعه پیدا کند؟ اگر قرار بر طرح ذات‌گرایانه این سوال باشد، باید پرسید آیا اهالی تئاتر اساساً وظیفه و تعهدی بر دوش خود احساس می‌کنند یا خیر؟

آیا قائل به این مسئله هستند که هنر تئاتر ایجادکننده رابطه‌ای دوسویه میان اهالی این هنر با جامعه است یا خیر؟ اگر پاسخ به این سوالات مثبت است، آیا منطقی است که اهالی تئاتر اتفاقات رخ‌داده را نادیده بیانگارند و با فرض به ثمر رساندن ایده؛ «لزوم روشن ماندن چراغ تئاتر»، همچنان مانند سابق به کار خود بپردازند؟

قرار گرفتن این سوالات بی‌پاسخ در کنار مسئله امروز، دیروز و احتمالاً فردای تئاتر ایران، «سانسور»، مسئله‌ای که مطرح‌شدن دوباره آن این‌بار از زبان بهرام بیضایی در «نشست تئاتر امروز ایران در چهارمین جشن هنر شیراز» به یادمان می‌آورد که به‌قول او سانسور در تئاتر همواره نه‌فقط توسط دولت که به‌صورتی بی‌شکل نیز عملی شده است.

سانسوری بی‌شکل که قانونی بر آن حکفرما نیست و به همه صورت‌ها ظاهر می‌شود و مادامی که تئاتر را به بازتابی محافظه‌کارانه و توأم با احتیاط مطالبات بخشی از جامعه با رعایت موازین «شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش» ازیک‌سو و سخن گفتن از ایده‌های رهایی‌بخش در محافل خصوصی ازسوی‌دیگر تبدیل سازد، کاری از پیش نخواهد برد.

tags # شهرداری تهران سایر اخبار اگر این گنج پیدا شود همه مردم جهان تا زانو در طلا فرو می‌روند؛ ۹۹ درصد طلای زمین اینجاست! (تصاویر) مارخور؛ «بز» پاکستانی معروف به «پیرمرد کوهستان» که تُف‌اش ارزش طلا دارد! داستان تکاملِ موجودی به نام «پدر»؛ حیوان‌ها پدر ندارند! (ویدئو) عجیب اما واقعی؛ صدای واقعی بیگ بنگ را بشنوید!

دیگر خبرها

  • تاکید پوتین بر لزوم تعمیق همکاری‌ها در منطقه اوراسیا
  • مذاکره پوتین و پاشینیان درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه
  • پوتین: اتحادیه اقتصادی اوراسیا در برابر تحریم‌های جدید کارآمد است
  • رئیس فراکسیون کارگری مجلس: درخواست ابطال مصوبه دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری داده شده
  • کارگران درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی حقوق را به دیوان عدالت اداری داده اند
  • جدیدترین تصویر از وضعیت اسفناک تئاتر شهر + عکس
  • جنجال پلمپ طلا فروشی‌های اعتصابی مشهد | آقای فرماندار شاکی شد | مگر بنده حق ندارم ورود کنم؟
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • اقدامات رژیم صهیونیستی امنیت کل منطقه را به خطر انداخته است
  • موسوی: اگر منطقه ناامن شود همه کشورهای آن آسیب می‌بینند